فروشگاه اينترنتي تجهيزات پزشكي
سوگند بقراط

 

يكي از معروف ترين سوگند نامه ها و اولين سوگند نامه صنفي متعلق به بقراط است كه با گذشت قرن ها هنوز هم فارغ التحصيلان رشته هاي پزشكي هنگام گرفتن مدرك و جشن فارغ التحصيلي در سراسر دنيا به آن سوگند ياد كرده و اعلام وفا داري مي كنند.

متن كامل سوگند بقراط

”من به آپولون، پزشک آسکلیپوس، هیژیا و پاناکیا سوگند یاد میکنم و تمام خدایان و الهه ها را گواه می گیریم که در حدود قدرت و بر حسب قضاوت خود مفاد این سوگند نامه و تعهد کتبی را اجرا نمایم.

من سوگند نامه و تعهد کتبی را اجرا نمایم. من سوکند  یاد میکنم که شخصی را که به من حرفه پزشکی خواهد آموخت مانند والدین خود فرض کنم و در صورت که محتاج باشد درآمد خود را با وی تقسیم کنم و احتیاجات وی را مرتفع سازم.

 پسرانش را مانند برادران خود بدانم و در صورتی که بخواهند به تحصیل پزشکی بپردازند بدون مزد یا قراردادی حرفه پزشکی را به آنها بیاموزم.

اصول دستورهای کلی، دروس شفاهی و تمام معلومات پزشکی را جز پسران خود، پسران استادم شاگردانی که طبق قانون پزشکی پذیرفته شده و سوگند یاد کرده اند به دیگری نیاموزم.

پرهیز غذایی را بر حسب توانایی و قضاوت خود به نفع ب یماران تجویز خواهم کرد نه برای ضرر و زیان آنها و به خواهش اشخاص به هیچ کس داروی کشنده نخواهم داد و مبتکر تلقین چنین فکری نخواهم بود.

همچنین وسیله سقط جنین در اختیار هیچ یک از زنان نخواهم گذاشت.

با پرهیزگاری و تقدس زندگی وحرفه خودر ا نجات خواهم داد.

بیماران سنگ دار را عمل نخواهنم کرد و این عمل را به اهل فن واگذار خواهم نمود.

در هر خانه ای که باید داخل شوم برای مفید بودن به حال بیماران وارد خواهم شد و از هر کار زشت ارادی و آلوده کننده به خصوص اعمال ناهنجار  با زنان و مردان خواه آزاد و خواه برده باشند ،  اجتناب خواهم کرد.

آنچه در حین انجام دادن حرفه خود و حتی خارج از  آن درباره زندگی مردم خواهم دید یا خواهم شنید که نباید فاش شود به هیچ کس نخواهم گفت زیرا این قبیل مطالب را باید به گنجینه اسرار سپرد.

اگر تمام این سوگند نامه  را اجرا  کنم  و به آن افتخار کنم از ثمرات زندگی و حرفه خود برخوردار شوم و همیشه بین مردان مفتخر و سربلند باشم، ولی اگر آن را نقص کنم و به سوگند عمل نکنم از ثمرات زندگی وحرفه خود بهره نبرم و همیشه بین مردان سرافکنده و شرمسار یاشم.“

ولي آيا در جامعه مجازي نيز فعالان حوزه پزشكي و سلامت هم به همين مقدار به سوگند بقراط تعهد دارند.

آيا اخلاقيات وتعهدات فقط به جامعه حقيقي محدود مي شود و در دنياي اينترنتي كه خريدار شما را نمي بيند و كيلومترها از شما دور است و شايد بعلت بعضي از حفره هاي قانوني در قانون تجارت الكترونيك دستش به جايي بند نيست هر كالايي را با هر كيفيتي مي شود ارائه كرد و وجدان آنلايني وجود ندارد كه به شما نهيب بزند و سوگند بقراط را ياد آوري كند.

ما سوگند بقراط در اينجا قرار داده ايم كه يادمان باشد در فضاي مجازي نيز اخلاقيات وجود دارد و حقيقت اخلاق در دنياي مجازي نيز واقعيتي غير قابل كتمان است.

پس بياييد همگي حداقل در دنياي مجازي متعهد بودن را تمرين كنيم

منتظر نظرات شما عزيزان هستيم.

پيشرو كالا

+ نوشته شده در  دوشنبه نوزدهم اردیبهشت 1390ساعت 16:48  توسط حامد سيديان | 

دستگاه هاي بخور گرم با سيستم المنتي(مثل سماور) كار مي كنند يعني آب را توسط يك المنت برقي به جوش مي آورند بخار حاصل از دستگاه در فضاي محيط پخش مي شود ولي دستگاه بخور سرد با استفاده از تكنولوژي اولتراسونيك(امواج صوتي) مولكول هاي آب را يونوليزه مي كند.و آنرا بصورت بخار مانند در هواي منزل يا محيط كار پخش مي كند.يونهاي منفي اكسيژن ذرات معلق در هوا از قبيل گرد و غبار،ذرات آلرژي زا،باكتريهاي موجود در هوا و ...به خود جذب مي كند و از ورود آنها به دستگاه تنفسي بدن جلوگيري مي كند.در ضمن بر روي وسايل چوبي منزل رسوب نمي كند و افزايش حرارت محيط جلوگيري مي كند(مخصوصا در فصل سرما كه وسايل گرما زا در منازل روشن هست.)براي پيشگيري از سرما خوردگي و آلرژي توصيه مي شود

پيشرو كالا

+ نوشته شده در  یکشنبه پانزدهم اسفند 1389ساعت 18:23  توسط حامد سيديان | 
حتما با اهميت فعاليت جسماني در سلامت بدن به اندازه کافي آشنا هستيد اما شايد کمي در اين باره کوتاهي مي‌کنيد. ما در اينجا ابزاري را به شما معرفي مي‌کنيم که در تحريک شما به فعاليت بيشتر تاثير به سزايي دارد. اين ابزار، پدومتر ناميده مي‌شود که درفارسي آن را گام‌شمار مي‌ناميم.
گام‌شمار يا پدومتر يک ابزار الکترونيکي کوچک و به طور معمول قابل حمل است که تعداد گام‌هاي فرد را در طول روز مي‌شمارد و به اطلاع او مي‌رساند. اگرچه اين ابزار در گذشته بيشتر به وسيله ورزشکاران مورد استفاده قرار مي‌گرفته اما با توجه به منافع گسترده استفاده از آن، امروزه به طور وسيع از سوي پزشکان براي بيماران توصيه و تجويز مي‌شود.

تکنولوژي گام‌شمار
 

در توليد گام شمارها از يک حسگر (سنسور) مکانيکي استفاده مي‌شود. پايانه اين حسگر (حساسه) به نرم‌افزار خاصي متصل مي‌شود که پالس‌هاي مکانيکي مزبور را به اطلاعات الکترونيک تبديل مي‌کند. اگر اين ابزارهاي کوچک را عقب و جلو کنيد يا تکان بدهيد، صداي يک ساچمه بسيار کوچک را در آنها مي‌شنويد که جابه‌جا مي‌شود. همين حرکت ساچمه است که نيروي مکانيکي لازم را ايجاد مي‌کند.
درواقع به ازاي هر گام بيمار، اين ساچمه جا به جا مي‌شود و نيروي برخورد آن به حسگر، حاصل محرک و شناسايي‌کننده نرم‌افزار از حرکات بيمار است. اما گام شمارهاي جديد از تکنولوژي پيشرفته‌تري بهره مي‌گيرند. اين گام‌شمارها از حسگرهاي الکترومکانيکي استفاده مي‌کنند که امکان تعيين دقيق‌تر گام‌ها را فراهم مي‌کنند و اشتباه کمتري دارند.
اين انواع ويژگي‌هاي جذابي دارند چرا که به جز گام‌هاي فرد، مي‌توانند ديگر حرکات وي مانند خم و راست شدن و غيره را نيز اندازه‌گيري کنند. درضمن اين گام‌شمارها از فرمول تعداد گام ضرب در طول گام استفاده مي‌کنند تا به فرد نشان دهند که در طول روز چند کيلومتر راه رفته است.
بعضي از انواع پدومترها به کمربند يا بخشي از لباس‌هاي فرد متصل مي‌شوند اما انواعي نيز وجود دارند که به کراوات يا حتي کفش مصرف‌کننده وصل مي‌شوند.

کدام بيماران؟
 

بسياري از پزشکان معتقدند از اين ابزار بايد براي تشويق بيمار به فعاليت جسماني استفاده کرد. درواقع آنها براي فرد مشخص مي‌کنند که حداقل تعداد گام‌هاي روزانه آنها بايد چقدر باشد و اگر بيمار در طول يک روز، تعداد گام کمتري بردارد مجبور است تا براي رسيدن به حد مطلوب، در انتهاي روز کمبود را جبران کند. به عقيده پزشکان، افراد چاق، مبتلايان به ديابت، چربي خون و فشارخون و نيز آنهايي که مي‌خواهند به تناسب اندام برسند، مي‌توانند از اين ابزار به خوبي بهره ببرند.

عدد و رقم‌هاي جذاب


 

بيشتر پزشکان و متخصصان حداقل 10 هزار گام در روز را به عنوان کمترين ميزان قابل قبول از فعاليت جسماني مي‌دانند. اين رقم معادل 5 مايل يا 8 کيلومتر پياده‌روي در روز است. مطالعه جديدي روي 2767 فرد چاق داوطلب با ميانگين سني 49 سال (که بيشتر آنها خانم بودند) نشان داد که تنها افزايش معادل 2100 گام در روز مي‌تواند ظرف يک ماه تا حدود 27 درصد وزن فرد مصرف کننده را کاهش دهد (مسافتي حدود 6/1 کيلومتر).
همين مطالعه اثبات کرد اين مقدار افزايش فعاليت بدني موجب مي‌شود که شاخص توده بدني فرد حدود 4/0 کاهش پيدا کند. اين رقم معادل يک کاهش 1/1 کيلوگرمي در يک فرد 88 کيلويي با قد 70/1 متر است.

منافع يکي دو تا نيستند
 

نتايج مطالعه مزبور نشان داده است که منافع استفاده از گام‌‌شمار تنها محدود به کاهش وزن نيست. اين ابزارها آثار قابل توجهي روي فشارخون افراد نيز دارند به طوري که افزايش فعاليت بدني فرد به اندازه 2 هزار گام در روز با کاهشي معادل 4 ميلي‌متر جيوه در فشارخون سيستولي فرد همراه است. به همين دليل، پزشکان استفاده از اين ابزار را براي آنهايي که مبتلا به پرفشاري خون هستند هم تجويز مي‌کنند.
از طرف ديگر، مشخص شده است با استفاده از اين ابزار، خطر مرگ ناشي از سکته‌هاي مغزي تا حدود 10 درصد و خطر مرگ و مير ناشي از سکته‌هاي قلبي تا حدود 7 درصد کاهش پيدا مي‌کند. همين نتايج موجب شده است که متخصصان قلب و عروق و مغز و اعصاب، بستن اين گام‌شمار‌ها را به بيماران مبتلا به اختلالات قلبي-عروقي خود به کرات توصيه کنند.
+ نوشته شده در  سه شنبه بیست و سوم خرداد 1391ساعت 18:2  توسط حامد سيديان | 
علایم‌ شایع‌:
واکنش‌های‌ پوستی‌: برجستگی‌ قرمز در پوست‌. این‌ برجستگی‌ها معمولاً در عرض‌ چند دقیقه‌ پس‌ از گزش‌ یا نیش‌ ظاهر می‌شود، اما بعضی‌ هم‌ 12-6 ساعت‌ طول‌ می‌کشد تا ظاهر شوند. بروز یک‌ واکنش‌ سمی‌ همراه‌ با درد، مثلاً در اثر نیش‌ زنبور. بروز یک‌ واکنش‌ سمی‌ همراه‌ با خارش‌ به‌ علت‌ رها شدن‌ هیستامین‌ در محل‌ گزش‌، مثلاً در اثر گزش‌ پشه‌ها واکنش‌های‌ عمومی‌:

۱. تهوع‌ یا استفراغ‌
۲. سردرد
۳. تب‌
۴. سرگیجه‌؛ احساس‌ سبکی‌ در سر       
۵. تورم‌
۶. خارش‌ چشم‌ها
۷. برافروخته‌ شدن‌ صورت‌
۸. سرفه‌ خشک‌؛ خس‌خس‌ سینه‌
۹. احساس‌ خفگی‌ در سینه‌ یا گلو

ـ علل‌ بیماری:
گزش‌ یا نیش‌ ناشی‌ از پشه‌ها، شپش‌ها، مایت‌های‌ رختخواب‌، مورچه‌ها، عنکبوت‌ها، زنبورها، عقرب‌ها و سایر حشرات‌ و بندپایان‌.

ـ عوامل‌ افزایش‌دهنده‌ خطر:
۱. نواحی‌ پر از حشرات‌
۲. آب‌ و هوای‌ گرم‌ در بهار و تابستان‌
۳. عدم‌ رعایت‌ نکات‌ حفاظتی‌
۴. استفاده‌ از عطر و ادکلن‌
۵. حساسیت‌ به‌ گزش‌ یا نیش‌ در اثر مواجهه‌ قبلی‌

ـ پیشگیری‌:
پس‌ از شناسایی‌ علت‌، در صورت‌ امکان‌ آن‌ را حذف‌ کنید. حیوانات‌ را از نظر کک‌ درمان‌ کنید و منزل‌ را کاملاً ضدعفونی‌ کنید. اگر نمی‌توانید جلوی‌ مواجهه‌ با حشرات‌ را بگیرید، روی‌ بدن‌ خود مواد دورکننده‌ حشرات‌ مثل‌ دی‌اتیل‌تولوآمید بمالید. لباس‌ مناسب‌ برای‌ محافظت‌ از گزش‌ یا نیش‌ بپوشید.

ـ عواقب‌ مورد انتظار:
اکثر علایم‌ دردسرآفرین‌ در عرض‌ 3-2 روز ناپدید می‌شوند، اما خاراندن‌ ضایعات‌ ممکن‌ است‌ بهبود علایم‌ را تا چند هفته‌ به‌ تأخیر اندازد. درمان‌ کمک‌کننده‌ است‌، اما ضایعات‌ را سریعاً خوب‌ نمی‌کند.

ـ عوارض‌ احتمالی‌:
عفونت‌ باکتریایی‌ ثانویه‌ در محل‌ گزیدگی‌ یا نیش‌. این‌ عفونت‌ ممکن‌ است‌ باعث‌ تورم‌ گره‌های‌ لنفاوی‌ در گردن‌، زیر بغل‌، کشاله‌ران‌، یا آرنج‌ شود. شوک‌ آلرژیک‌ (آنافیلاکسی‌) که‌ ممکن‌ است‌ جان‌ بیمار را به‌ خطر اندازد. این‌ حالت‌ در افرادی‌ که‌ بسیار حساس‌ هستند رخ‌ می‌دهد. بر جای‌ ماندن‌ جای‌ ضایعات‌ پوستی.‌

ـ درمان‌:
۱. کمک‌های‌ اولیه‌ و خدمات‌ اورژانس‌ در مورد واکنش‌های‌ شدید

۲. نیش‌ زنبور را خارج‌ کنید. به‌ هیچ‌ عنوانی‌ از گیره‌ استفاده‌ نکنید. راه‌ درآوردن‌ نیش‌ تراشیدن‌ مرحله‌ به‌ مرحله‌ بافت‌های‌ مربوطه‌ است‌.

۳. در مورد نیش‌ زنبور یا مشابه‌ آن‌، مقداری‌ گوشت‌ چرخ‌ کرده‌ و آب‌ روی‌ محل‌ بمالید.

۴. در مورد گزش‌ مورچه‌، روی‌ محل‌ آمونیاک‌ بمالید؛ هرچند بار که‌ لازم‌ است‌ این‌ کار را تکرار کنید.

۵. برای‌ گزش‌ عنکبوت‌ یا عقرب‌، در صورت‌ امکان‌ حشره‌ را بگیرید و به‌ پزشک‌ مراجعه‌ کنید.

۶. برای‌ کنه‌ها و مایت‌ها، مقداری‌ وازلین‌ بمالید تا از پوست‌ جدا شود و بیافتد.

۷. زخم‌ ناشی‌ از گزیدگی‌ را پاک‌ کنید و روی‌ آن‌ کیسه‌ یخ‌ بگذارید.

۸. ناحیه‌ گزیده‌ شده‌ را بلند کنید و به‌ آن‌ استراحت‌ بدهید.

۹. برای‌ تخفیف‌ خارش‌ و تسریع‌ بهبودی‌، روی‌ ناحیه‌ کمپرس‌ خیس‌ بگذارید. کمپرس‌ آب‌ گرم‌ معمولاً برای‌ درد یا التهاب‌ بهتر است‌. اما کمپرس‌ آب‌ سرد در مورد خارش‌ اثر بهتری‌ دارد.

۱۰. اگر قبلاً دچار شوک‌ آلرژیک‌ به‌ دنبال‌ گزش‌ یا نیش‌ حشره‌ شده‌اید، همیشه‌ یک‌ کیست‌ مخصوص‌ درمان‌ شوک‌ آلرژیک‌ به‌ همراه‌ داشته‌ باشید.

ـ داروها:
برای‌ موارد خفیف‌ می‌توان‌ از داروهای‌ زیر استفاده‌ کرد: ـ آنتی‌هیستامین‌های‌ خوراکی‌ برای‌ کاهش‌ خارش‌ ـ ترکیبات‌ موضعی‌ استرویید (کورتیزونی‌) برای‌ کم‌ کردن‌ خارش‌ و التهاب‌ این‌ ترکیبات‌ را طبق‌ دستور مصرف‌ کنید. برای‌ صورت‌ و کشاله‌ ران‌ تنها از استروییدهای‌ ضعیف‌ بدون‌ فلوئور استفاده‌ کنید. برای‌ علایم‌ شدید و جدی‌ ممکن‌ است‌ استروییدهای‌ موضعی‌ قوی‌تر یا استروییدهای‌ خوراکی‌ تجویز شوند. ضمناً برای‌ پیشگیری‌ یا کاهش‌ علایم‌ شوک‌ آلرژیک‌، تزریق‌ اپی‌نفرین‌ (آدرنالین‌) یا کورتیزون‌ صورت‌ خواهد گرفت‌. واکسن‌ و یا سرم‌ کزاز در صورت‌ لزوم‌.

ـ فعالیت‌:
محدودیتی‌ برای‌ آن‌ وجود ندارد.

ـ رژیم‌ غذائی‌:
رژیم‌ خاصی‌ توصیه‌ نمی‌شود.

ـ در این‌ شرایط‌ به‌ پزشک‌ خود مراجعه‌ نمائید:
۱. اگر درجه‌ حرارت‌ بدن‌ به‌ 3/38 درجه‌ سانتیگراد یا بالاتر برسد.

۲. اگر شما یا یکی‌ از اعضای‌ خانواده‌تان‌ علایم‌ شوک‌ آلرژیک‌ را دارید. این‌ یک‌ اورژانس‌ است‌!

۳. اگر ناحیه‌ گزیده‌ شده‌ قرمز، متورم‌، گرم‌ و به‌ لمس‌ حساس‌ شود، که‌ نشاندهنده‌ عفونت‌ است‌.

۴. اگر خوددرمانی‌ علایم‌ را تخفیف‌ نداده‌ باشد، یا علایم‌ در عرض‌ 3-2 روز از شروع‌ درمان‌ طبی‌ رو به‌ بهبود نگذارند.

+ نوشته شده در  چهارشنبه سوم خرداد 1391ساعت 15:16  توسط حامد سيديان | 
درمانگران تمامی مکاتب درمانی سنتی در جهان از زنجبیل به عنوان یکی از مفیدترین گیاهان دارویی مناسب برای فصل های سرد سال یاد می کنند. این درمانگران بر این باورند که این گیاه علاوه بر طعم و مزه خوبی که به موادغذایی می بخشد خواص درمانی متعددی دارد که از میان آن ها می توان به خاصیت ضد سرفه، ضد باکتری، کنترل کننده کلسترول، پیشگیری کننده از سرطان روده، درمان بی اشتهایی، بهبود دردهای مفصلی و روماتیسم اشاره کرد. با مطالعه این مطلب با برخی از خواص درمانی و نسخه های خانگی این داروی گیاهی آشنا می شوید.

● ضد سرطان

زنجبیل موثرترین گیاه دارویی در پیشگیری از ابتلا به بیماری سرطان به خصوص سرطان روده است. ریشه گیاه زنجبیل به دلیل داشتن ماده ای موثر به نام «zing beren» مانع از رشد و نمو سلول های سرطانی در بدن شده و علاوه بر پیشگیری از ابتلا به بیماری سرطان، به پیشرفت درمان افراد مبتلا به سرطان نیز کمک می کند. علاوه بر درمانگران طب سنتی در کشورهای هند، چین و ایران بسیاری از متخصصان و درمانگران طب رایج نیز از خواص درمانی زنجبیل و همین طور تاثیر آن در پیشگیری و بهبود تهوع ناشی از عمل های جراحی و شیمی درمانی آگاهند و این گیاه دارویی را به بیماران خود تجویز می کنند. بسیاری از مردم کشورهای شرقی از جمله هند و چین از زنجبیل در رژیم غذایی روزانه خود استفاده می کنند زیرا از خواص درمانی این گیاه که یکی از بهترین خوراکی ها برای فصل های سرد سال است، آگاهی دارند.

● این نکته را جدی بگیرید

درمانگران طب سنتی در سراسر جهان همواره به بیماران و مراجعان خود توصیه می کنند که در مصرف خوراکی زنجبیل زیاده روی نکنند. زیرا مصرف بیش از اندازه آن موجب بروز اختلال در عملکرد دستگاه گوارش به ویژه روده ها می شود. علاوه براین، افراط در خوردن زنجبیل و افزودن بیش از اندازه آن به رژیم غذایی تاثیرات مخربی بر سیستم عصبی بدن دارد و اختلالاتی را در بدن به وجود می آورد. از طرفی استفاده از روغن این گیاه به دلیل طبع گرمی که دارد در افراد گرم مزاج نیز ممکن است با حساسیت و برون ریزی پوست همراه باشد.

● برگ بجوید گلودرد نگیرید

به گفته درمانگران طب سنتی زنجبیل خواص منحصر به فردی در کنترل و پیشگیری از سرماخوردگی در فصل های سرد سال دارد. به اعتقاد درمانگران گیاه درمانی، استفاده از عصاره یا برگ های تازه گیاه زنجبیل در تسکین التهاب و تورم گلو نیز بسیار موثر است. برای استفاده از این خاصیت برگ زنجبیل کافی است هنگام ابتلا به سرماخوردگی یا زکام چند برگ تازه زنجبیل را بجوید و تفاله آن را بعد از جویدن دور بیندازید. یک روش دیگر نیز این است که ۱۰ گرم برگ خشک شده بید را در ۲ لیوان آب بریزید و روی حرارت بگذارید تا یک لیوان آب بجوشد و یک لیوان باقی بماند. سپس عصاره خنک شده را از صافی عبور دهید و از آن برای قرقره کردن دهان و گلو کمک بگیرید.

● معجون چینی برای سرماخوردگی شما

در طب سنتی چین افراد مبتلا به سرماخوردگی معجونی گیاهی از ترکیب زنجبیل، آبلیمو، عسل و آب مصرف می کنند که استفاده از آن تاثیر زیادی در کنترل بیماری سرماخوردگی و کاهش دردهای مفصلی ناشی از این بیماری دارد. استفاده از خمیری که از همین ترکیب با دوزی متفاوت تهیه می شود نیز توسط درمانگران چینی برای تسکین دردها و کوفتگی های فصل زمستان که ناشی از سردی هوا و گرفتگی عضلات است به بیماران توصیه می شود که مصرف آن با مشاوره درمانگر طب سنتی به عموم مردم توصیه می شود.

● نسخه ای برای دردهای مفصلی

برخی از درمانگران طب سنتی برای درمان دردهای مفصلی ناشی از آب و هوای سرد در فصل های سرد سال استفاده از نسخه زنجبیل و روغن زیتون را به بیماران خود توصیه می کنند. برای تهیه این مرهم کافی است برشی کوچک از زنجبیل را درون نصف استکان روغن زیتون رنده کنید و اجازه دهید این ترکیب به مدت ۷ روز باقی بماند. سپس از آن برای ماساژ مفاصل آرنج، زانو، مچ دست و پا که در فصل های سرد سال دردناک و خشک می شوند استفاده کنید. توصیه شده که برای استفاده از این نسخه حتما با درمانگر طب سنتی مشاوره کنید زیرا پوست برخی از مردم ممکن است به دلیل طبع گرمی که دارند نسبت به این ترکیب واکنش نشان دهد.
 
+ نوشته شده در  سه شنبه ششم دی 1390ساعت 12:16  توسط حامد سيديان | 
چرا در فصل سرما هوای خانه خشک می شود.

چرا در فصل زمستان هوای داخل منزل خیلی خشک میشود؟

چنانچه درجه حرارت محیط خارج منزل 0 درجه سانتی گراد باشد، حداکثر آبی که یک متر مکعب هوا میتواند در این دما در خود نگه دارد تنها 5 گرم است. وقتی این هوای سرد وارد منزل گردیده و بوسیله وسایل گرمایشی تا 25 درجه سانتی گراد گرم میشود،رطوبت نسبی به 23 درصد کاهش می یابد.

مقادیر مناسب رطوبت نسبی داخل منزل:


- رطوبت نسبی 45 درصد ایده آل میباشد.

- رطوبت نسبی کمتر از 30 درصد خیلی خشک محسوب میشود.

- رطوبت نسبی نباید از 50 درصد تجاوز کند.

چگونه رطوبت داخل منزل را اندازه گیری کنیم؟

3 قطعه کوچک قالب یخ را درون لیوان قرار دهید و به آن آب اضافه کنید. 3 دقیقه صبر کنید. اگر رطوبت روی سطح خارجی لیوان شکل نگرفت هوای داخل منزل خیلی خشک است. (توجه داشته باشید که این تست را در آشپزخانه انجام ندهید.)

نکته: بخار گرفتن (چگالش آب) شیشه پنجره ها و به مشام رسیدن بوی نا میتواند بیانگر رطوبت بالای خانه باشد. البته درفصل زمستان اندکی چگالش آب در گوشه های تحتانی و لبه های پنجره ها امری طبیعی است.

نکته:یک راه آسانتر برای اندازه گیری رطوبت منزل استفاده از دستگاه های رطوبت سنج میباشد.

نکته: اضافه کردن 2 تا 4 لیتر آب در هوا رطوبت نسبی یک خانه 100 متری را از 15 درصد به 60 درصد افزایش میدهد. (به فرض ثابت بودن دما)

تاثیرات سوء کاهش رطوبت:

1-خشکی پوست و پوشش مخاطی ی بینی و گلو. (ترک لبها، به خارش افتادن پوست، احساس خشکی گلو، خونریزی از بینی)

2-افزایش الکتریسیته ساکن در وسایل فلزی. (ایجاد جرقه هنگام تماس دست با آنها)

3-هوا سردتر از آنچیزی که هست به نظر میرسد.

4-بروز سرماخوردگی و بیماریهای تنفسی افزایش می یابد.

5-باعث ترک برداشتن گچ دیوار و افت حجمی کفپوشهای چوبی و باز شدن درزهای بین آنها میشود.

6-افزایش حملات سردردهای سینوسی، آلرژی و آسم.

نکته:رطوبت‌ کمک‌ می‌کند تا ترشحات‌ ریه‌ رقیق‌ و بنابراین‌ راحت ‌تر تخلیه‌ شوند.

چگونه رطوبت هوا را افزایش دهیم؟


وجود لوازم گرمازا از قبیل بخاریُ شوفاژ  و شومینه در منزل  و همچنین شرایط جوی هوا از علل خشکی هوا در فصل زمستان است.

این نکته را هم باید اشاره کرد که کودکان و اطفال در برابر کاهش رطوبت حساس تر هستند و علائم مانند خارش پوست و چشم .همچنین سرفه و عطسه در آنها مشهود تر است.

برای بازگرداندن رطوبت از دست رفته منزل توصیه کارشناسان بهداشت محیط استفاده از دستگاه بخور .بویژه دستگاه بخور سرد است.

دستگاه بخور سرد تکنولوژی تکامل یافته دستگاه های بخور است که بدون افزایش دمای محیط و شرجی کردن هوای منزل رطوبت مطلوب برای تنفس را تامین می کند.

دستگاه های بخور سرد فرولیک بدلیل داشتن سنسور رطوبت سنج این امکان را به شما می دهند که رطوبت دلخواه خود را(مثلا برای شهر تهران ۵۰٪) وارد پنل می کنید.دستگاه بطور خودکار وقتی رطوبت به ۵۰٪ می رسدخاموش می شود و با پایین آمدن میزان رطوبت هوا اتوماتیک روشن می شود.

اکثر دستگاه های بخور سرد استاندارد مجهز به هشدار دهنده اتمام آب-خاموش کننده هنگام اتمام آب-نمایشگر میزان خروجی بخار آب-فرچه شستشوی مخزن-چراغ خواب هستند

از مزایای بخور سرد می توان به:

۱- تولید یون منفی و تصفیه هوای منزل و محل کارـیونهای منفی با جذب ذرات معلق در هوا و سنگین کردن آنها باعث سقوط ذرات شده و از وارد شدن ذرات آلاینده به دستگاه تنفسی جلوگیری می کنند

۲- عدم ایجاد سوختگی برای کودکان و افراد بزرگسال

۳ـ عدم آسیب رسانی به مبلمان منزل و محیط کار

۴ـایجاد هوای مطبوع مانند هوای سحر گاه جنگل باران خورده

۵ـمصرف برق بسیار پایین بین ۲۵ تا ۴۵ وات

دستگاه بخور سرد مناسب برای استفاده ۴ فصل سال می باشد بطور مثال رطوبت هوای تهران بطور میانگین بین ۲۵ تا ۳۰ درصد می باشد و رطوبت مناسب هوای تنفسی برای مخاط دستگاه تنفسی انسان ۵۰٪ می باشد.پس در کل سال در تهران شما نیاز به استفاده از دستگاه بخور را دارید.

استفاده از دستگاه بخور سرد در روز های الودگی هوا در حالت هشدار و خطرناک است اکیدا توصیه می شود.

هر نفسی که فرو می رود ممد حیات است      وهر نفسی که بر می آید مفرح ذات

به هوایی که در آن تنفس می کنیم بیندیشیم.

+ نوشته شده در  یکشنبه سوم مهر 1390ساعت 17:32  توسط حامد سيديان | 
امروزه خواص دستگاه بخور سرد بر همگان روشن است. ايجاد رطوبت لازمه هواي تنفسي انسان 40%الي 50%.تصفيه هواي محيط،كاهش استعداد ابتلا به انواع سرماخوردگي و آنفولانزا،ايجاد يون منفي،عدم رسوب روي لوازم منزل،عدم ايجاد دم و هواي شرجي و.... ولي در كنار استفاده از دستگاه بخور سرد بايد به يك نكته بسيار دقت كرد.معمولا بخار خروجي از دستگاه براي كودكان و اطفال بسيار جذاب است از اين رو به دستگاه نزديك شده و بخار سرد خروجي دستگاه بازي مي كنند و والدين با علم به بي خطر بودن بخور سرد ممانعتي نمي كنند .ولي فراموش نكنيد كودكان قدرت تشخيص بخار گرم از بخار سرد را ندارند. تجربه شيرين بازي با بخار سرد شايد با ديدن يك كتري داغ جوشان يا ظرف آب روي بخاري براي آنها تداعي شود كه مي تواند عواقب خطرناكي داشته باشد. لذا خواهشمنديم ترس كودكان خود از بخار را از بين نبريد حتي اگر از دستگاه بخور سرد استفاده مي كنيد.
+ نوشته شده در  یکشنبه بیست و هفتم شهریور 1390ساعت 18:11  توسط حامد سيديان | 
ترازو ، وسیله ای برای سنجش وزن و نیز تعیین مشخصات اجسام در مواردی که به گونه ای به وزن آنها مرتبط می شود، مانند تعیین وزن مخصوص و تعیین ترکیب وزنی همبسته (آلیاژ)های فلزی . واژة ترازو در فارسی میانه (پهلوی ) به صورت g ¦ zu ¦ tara (مکنزی ، ذیل واژه ) آمده که بازماندة -az- ¦ tara * ایرانی باستان (ریشة az به معنای انتقال دادن ) است (نیبرگ ، ذیل واژه ). رایجترین معادل آن در عربی «میزان » است که عموماً برای نامیدن ترازوهای معمولی به کار می رود، اما نامهای مختلفی برای انواع ترازوها وجود دارد، از جمله قِسطاس ، شاهین (نه در معنای عقربة ترازو)، تَریس ، مِحمَل (ترازوهای ویژة وزن کردن طلا)، حَبّابَه ، قَبّان / قپان * و قَرَسطون * ( د. اسلام ، چاپ دوم ، ج 7، ص 195).



ترازو یکی از قدیمترین ابزارهاست و قدمت ساخت آن ، با استناد به تصاویر بعضی انواع آن در مقبره های فراعنة مصر، به حدود پنج هزار سال پیش از میلاد می رسد ( بریتانیکا ؛ ذیل "balance" ). همچنین در عهد عتیق (مثلاً سفر پیدایش ، 23:16؛ سفر لاویان ، 19:36) اشاره هایی به ترازو وجود دارد. در قرآن نیز به «میزان » (مثلاً الرّحمن : 7ـ9) هم به معنای ابزار سنجشِ وزن و هم به مفهوم وسیلة برپا داشتن عدل اشاره شده است . در دورة اسلامی ، ترازو علاوه بر وزن کردن اجسام ، کاربردهای دیگری نیز داشته است ، از جمله در اندازه گیری زمان و تنظیم خودکار دستگاههای مکانیکی ( رجوع کنید به ادامة مقاله ؛ ساعت * ). در مفاهیم انتزاعیتر در ریاضیات ، از ترازو برای به دست آوردن نسبتهای مستقیم و معکوس استفاده می شده است (خازنی ، ص 141ـ 145). ابوریحان بیرونی نیز (ص 25، 48ـ 49) از ترازو برای نشان دادن نسبتهای معکوس و برای توضیح مفاهیمی در جبر و مقابله (در حل معادلات درجه اول ) استفاده کرده است . ساخت ترازو و کار با آن در عالم اسلام در حوزة علم الاوزان و الموازین (یکی از فروع ریاضیات ) بررسی می شد (قطب الدین شیرازی ، بخش 1، ص 154ـ 155؛ طاشکوپری زاده ، ج 1، ص 352). گاهی کیمیاگری را نیز علم المیزان ، به معنای علم مقیاسها یا علم اندازه گیریهای دقیق ، می نامیده اند، زیرا در تهیة انواع اکسیرها، انتخاب نسبت درست از اجزای تشکیل دهندة آن موضوع بسیار مهمی بود ( د. اسلام ، ج 7، ص 198).

 



ساده ترین ترازوها از یک شاهین و دو پله (کفه ) تشکیل می شود. جسم را برای وزن کردن در یک پله و وزنه ها را در پلة دیگر قرار می دهند تا شاهین به حالت تعادل درآید و وزن جسم معلوم گردد. اساس کار این ترازوها بر قوانین اهرم است و دانشمندان عالَم اسلام ، آرای مختلفی در بارة به کارگیری آن داشته اند، از جمله الیاس نصیبینی (زنده در قرن چهارم ) در رسالة خود در بارة ترازوها، ویژگیهای مطلوب ترازو را برشمرده است (دوما، ج 2، ص 448). به مرور زمان انواع ترازو، بر اساس نوع کاربرد آنها ساخته شد، برخی از آنها عبارت اند از: قَپان ، ترازوی آبی ، و ترازوهای ترکیبی از جمله ترازوی حکمت . این ترازوها بسیار پیچیده تر از انواع معمولی و سادة ترازوها بودند و پله های بیشتری داشتند که تعدادشان در پیشرفته ترین آنها به پنج پله می رسید ( رجوع کنید به ادامة مقاله ). وزن کردن اجسام در ترازوهای معمولی با معلق ماندن پله ها در هوا صورت می گرفت ، اما در ترازوی آبی ، جسم موردنظر در آب غوطه ور می شد و بر اساس «اصل ارشمیدس »، وزن مخصوص آن به دست می آمد. در ترازوهای ترکیبی ، وزن کردن هم در آب هم در هوا انجام پذیر بود. قپان نیز، برخلاف ترازوهای دیگر، فقط یک پله داشت ( رجوع کنید به قپان * ).

 


در کشورهای اسلامی ترازوهای گوناگونی ساخته می شد. به گفتة مقدسی ، جغرافیدان سدة چهارم (ص 141)، صحت ترازوهای ساخته شده در حرّان زبانزد بود.

گذشته از ساخت انواع ترازوها و قپانها، بحثهای نظری گوناگونی در بارة ساخت و کار ترازوها و قپانها به وجود آمد و دانشمندان در بارة ساخت انواع ترازوها و قپانها رساله هایی نوشتند. مهمترین بحث در این رسایل ، توجه به مفهوم «اجسام مختلط » و سعی در به دست آوردن مقادیر مختلف فلزهای یک همبسته است و اساس کار نیز اصل تعادل مایعاتِ ارشمیدس است ( د. اسلام ، ج 7، ص 196). علاوه بر کتاب الیاس نصیبینی (دوما، همانجا)، دیگر کتابهایی که در بارة انواع سادة ترازوها و قپانها نوشته شده ، عبارت اند از: کتاب ثابت بن قرة فی القرسطون در بارة قپانها (آلوارت ، ج 5، ص 355) و رسالة مراکز الاثقال و صنعة القفان ــ که ارشاد ذوی العرفان الی صناعة القفان نیز نامیده شده است ــ از ابوحاتم مظفربن اسماعیل اسفزاری * (عمر، ص 42). مهمترین کتابهای باقی مانده در عالم اسلام در بارة ترازوها، آثاری است در بارة ساخت و کار انواع ترازوهایی که برای وزن کردن اجسام مرکّب (اجسام مختلط ) و تعیین مقدار اجزای تشکیل دهندة آنها (عیارسنجی ) به کار می رفته اند. قدیمترین مأخذ دانشمندان مسلمان در این باره ، آرای دو ریاضیدان و دانشمند یونانی ، ارشمیدس * و منلائوس (مانالائوس )، است . از ارشمیدس رسالة مختصری در بارة سنگینی و سبکی اجسام به نام فی الثقل و الخفة باقی مانده است (پرچ ، ج 2، ص 367). خازنی نیز در میزان الحکمة (ص 78ـ79) نقل قولهای ارشمیدس از منلائوس را ترجمه کرده است . منلائوس خود نیز کتابی در این باره تألیف کرد که متن عربی آن با عنوان کتاب میلاوس الی طرطاس الملک فی الخیلة ( التی تعرف بها مقدار کل واحد من عدة اجسام مختلطة ) موجود است (درنبورگ ، ج 2، قسم 3، ص 96). این رساله با عنوان کتاب معرفة کمّیّة تمییز الاجرام المختلطة (قفطی ، ص 321) نیز معرفی شده است . از بین رسایلی که دانشمندان مسلمان در این باره تألیف کرده اند، رسالة کوچکی به نام فی استخراج کمّیّة الاجرام المختلطة از شخصی به نام ابومنصور نیریزی (پرچ ، ج 2، ص 366) باقی مانده است . احتمالاً این شخص ، همان فضل بن حاتم نیریزی * است (سزگین ، ج 5، ص 285). از خیام رساله ای به نام فی الاحتیال لمعرفة مقدارَیِ الذَّهبِ و الفضةِ فی جسمٍ مرکّبٍ منهما ، در بارة به دست آوردن مقدار طلا و نقره در جسم مرکّبی که از این دو فلز تشکیل شده ، باقی مانده است (پرچ ، همانجا؛ نیز رجوع کنید به ادامة مقاله ). از ابوریحان بیرونی نیز دو رساله به جا مانده است : میزان الحکمة (بهادر، حصة 1، ص 657) به فارسی ، و مقالة فی النسب التی بین الفلزات و الجواهر فی الحجم (قربانی ، ص 36) به عربی . رسالة دوم در بارة وزن کردن فلزات و سنگها و ساختن ترازوهای مختلف برای این کار است . ابوسهل کوهی و ابن هیثم * نیز در این باره رساله نوشته اند. نام رسالة ابن هیثم فی مراکز الاثقال است (ابن ابی اصیبعه ، ص 559). اصل این دو رساله باقی نمانده ، اما خازنی خلاصه ای از رسالة ابن هیثم را آورده است ( رجوع کنید به ص 16ـ20). سموأِل بن یحیی مغربی * نیز ابزاری به شکل منبر در اندازه گیری وزن اجزای جسم مختلط ساخته بوده (قفطی ، ص 209) که باقی نمانده است . در بین رساله های گوناگون ، رسالة فی الاحتیال خیام ، بیش از همه مورد توجه واقع شده و تحقیقات و بررسیهای فراوانی در بارة آن صورت گرفته است (برای آگاهی از این بررسیها رجوع کنید به خیام ، یادداشت رضازادة ملک ، ص 288ـ290). ویدمان (ج 1، ص 240ـ257) نیز سه رسالة ارشمیدس و نیریزی و خیام را بررسی ، و روشهای آنان را برای وزن کردن اجسام مختلط با یکدیگر مقایسه کرده است .

از میان کتابهایی که دانشمندان اسلامی در بارة کار با ترازوها پدید آوردند، ظاهراً میزان الحکمة خازنی از همه مهمتر است . خازنی در این کتاب علاوه بر شرح چگونگی ساخت و روش کار با ترازوی ابداعی خود ( رجوع کنید به ادامة مقاله )، به نقل و بررسی آرای دانشمندان دیگر و ذکر دقیق نوشته های آنان در بارة ترازوها پرداخته است . تنها از طریق کتاب خازنی (ص 7) معلوم می شود که افرادی چون سندبن علی ، یوحنابن یوسف القس و احمدبن فضل مساح بخاری هر یک ترازویی ساخته بوده اند. همچنین خازنی (ص 83 ـ86) از رسالة فی المیزان الطبیعی و العمل به ، نوشتة محمدبن زکریا رازی در بارة وزن کردن اجسام ، یاد کرده و روش او را در این زمینه شرح داده و از ترازوی اختراعی رازی به نام میزان طبیعی تصویری آورده است . خازنی (ص 8) همچنین از آرای ابن سینا در این باره یاد کرده است . میزان الحکمة تنها منبعی است که در آن این آثار محفوظ مانده است ، از جمله فقط به کمک نوشته های خازنی در باب پنجم میزان الحکمة (ص 87 ـ92) می توان رسالة فی الاحتیال خیام را تکمیل نمود. همچنین با مقایسة رسالة فی الثقل و الخفة ارشمیدس که خازنی در میزان الحکمة (ص 20ـ21) آن را بازنویسی کرده و متن خود رساله که زوتنبرگ آن را در Journal Asiatique (ج 13، ژانویه ـ فوریة 1879، ص 510 ـ512) به چاپ رسانده است ، می توان به دقت نظر و امانتداری خازنی پی برد.

نظریات دانشمندان گوناگون در بارة ترازو و آرایی که خازنی در میزان الحکمة نقل کرده است ، عموماً در بارة ساخت انواع ترازوهایی است که نه برای وزن کردن اجسام ، بلکه برای به دست آوردن عیار اجسام مرکّب به کار می رفته اند. خازنی (ص 78) ساخت ترازویی به نام ترازوی مطلق را به ارشمیدس نسبت داده است . این ترازو دو پله و یک بازوی مدرّج (ناره ) داشته و از آن برای اندازه گیری مقدار هر فلز در یک همبستة دو فلزی (مثلاً طلا و نقره ) استفاده می کرده اند. برای این کار ابتدا مقداری طلا و نقرة هم وزن انتخاب و هریک در پله ای نهاده می شد، سپس هر دو پله را در آب فرو می بردند. به علت سنگینتر بودن وزن حجمی طلا، پلة حامل طلا بیشتر در آب فرو می رفت . با جابجایی شاخص متحرکِ نصب شده روی بازوی مدرّج ، بر روی بازو، ترازو متعادل می شد و بازو مجدداً به حالت افقی باز می گشت . در محل جدید استقرار ناره بر روی بازو علامتی گذاشته می شد. آنگاه مقداری از همبستة مورد آزمایش را که در هوا هم وزن نقرة داخل پله بود، بر می داشتند و در پلة دیگر به جای طلا قرار می دادند و پله ها را دوباره در آب فرو می بردند. پلة حامل همبستة طلا و نقره در آب سنگینتر می شد و با جابجایی ناره ترازو به حالت تعادل در می آمد و بازو به حالت افقی باز می گشت . در این حالت ، ناره در جایی بین علامت اول و وسط بازو قرار می گرفت و نسبت اعداد متناظر با علامتهای اول و دوم ، نسبت وزن طلا و نقرة موجود در همبسته را نشان می داد.

ترازویی که خازنی (ص 79ـ83) ساختِ آن را به منلائوس نسبت داده و از آن با نام ترازوی مطلق هوایی یاد کرده ، دو پله داشته است . خازنی (همانجا) چگونگی تعیین مقدار فلزات را در یک همبستة دو فلزی ، به وسیلة این ترازو در هوا، در آب و یا وقتی پله ای در هوا و دیگری در آب فرورفته باشد، شرح داده است . آنچه خازنی (ص 83 ـ86) به نقل از محمدبن زکریا رازی برای به دست آوردن مقدار هر فلز در یک همبستة دو فلزی آورده است ، در روش ، تفاوت کوچکی با ترازوهایی که پیش از رازی برای این کار ساخته شده بود، دارد. در ترازوی رازی ، پله ها در آب فرونمی رفت ، بلکه پر از آب می شد تا به نسبتِ حجمِ آب بیرون ریخته شده از پله ، نسبت فلز به کار رفته در همبسته به دست آید.

بین دانشمندان مسلمان ، ابوریحان بیرونی بیشترین فعالیت را برای اندازه گیری وزنها و بویژه به دست آوردن وزن مخصوص اجسام انجام داد ( د. اسلام ، ج 7، ص 199). او با وسیله ای به نام «آلت مخروطی »که برای این کار ابداع کرد(خازنی ،ص 58)،برای نخستین بار در عالم اسلام وزن مخصوص هجده فلز و کانی را به دست آورد (برای روش بیرونی و مقدار وزن مخصوص برخی از این اجسام رجوع کنید به بیرونی * ، کانی شناسی و برای آگاهی از طرز کار آلت مخروطی رجوع کنید به بوئریس ، ص 41). آلت مخروطی را می توان قدیمترین چگالی سنج عالم اسلام به شمار آورد (مییلی ، ص 220ـ221).

خیام نیز برای وزن کردن اجسام و یافتن همبسته های گوناگون ، از ترازویی دوپله به نام «ترازوی آبی مطلق » که خود ساخته بود، استفاده می کرد (خازنی ، ص 87ـ90). برای مدرّج کردن این ترازو، ابتدا مقداری طلای خالص در یک پله می نهادند و وزن آن را در هوا محاسبه می کردند. سپس پلة حاوی طلا را در آب فرو می بردند و با گذاشتن وزنه در پلة دیگر، وزن طلا را در آب تعیین می کردند و به این ترتیب ، نسبت وزن آبی و هوایی طلا به دست می آمد. همین کار با مقداری نقره تکرار می شد و نسبت وزن آبی و هوایی نقره به دست می آمد. این دو نسبت ، بر بازوی ترازو حک و فاصلة بین این دو بر روی بازو درجه بندی می شد. حال اگر همبسته ای از طلا و نقره به همین ترتیب در هوا و آب وزن می شد و نسبت وزن هوایی و آبی آن به دست می آمد، از روی درجات روی بازو، درصد طلا و نقرة آن تعیین می گردید. خیام همچنین ترازوی بزرگ و دقیقی شبیه قپان به نام «قسطاس المستقیم » ساخت که می توانست از یک حبه تا یک هزار دینار یا یک هزار درهم را وزن کند (برای جزئیات این ترازو رجوع کنید به خازنی ، ص 151ـ 153؛ برای بررسی برهان هندسی مورد استفادة خیام در به دست آوردن عیار همبسته ها رجوع کنید به فقیه عبداللهی ، ص 17ـ24).

اوج پیشرفت در ساخت ترازوها در عالم اسلام ، ساخت ترازوی حکمت (میزان الحکمه ) بود که بیش از دو پله داشت و نخستین بار ابوحاتم مظفربن اسماعیل اسفزاری به ساخت این نوع ترازو اقدام نمود ( د. اسلام ، ج 7، ص 196). در بارة مرگ اسفزاری گفته اند که چون نمونة ترازوی چند پلة او را خزانه دار خیانتکارِ سلطان سنجر سلجوقی (حک : 511 ـ552) از بین برد، وی درگذشت (بیهقی ، ص 119ـ120؛ شهرزوری ، ج 2، ص 54). پس از اسفزاری ، خازنی به ساخت و تکمیل ترازوی حکمت اقدام نمود. سه مقاله از هشت مقالة کتاب میزان الحکمة (ص 92ـ153) به شرح تفصیلی طرح و ساخت و کاربرد این ترازو اختصاص دارد. خازنی چنانکه خود در عنوان باب اول از مقالة پنجم میزان الحکمة (ص 93) اشاره کرده ، به شرح اسفزاری در مورد اجزای ترازوی حکمت دسترسی داشته است ولی ظاهراً جزئیات طرح و درجه بندیهای بازو و روشهای ساخت آن برای وی مشخص نبوده و فقط شکل ترازو را در دسترس داشته است (خازنی ، ص 8).

میزان الحکمه بازویی افقی به طول حدود دو متر با مقطعی مستطیل به ابعاد حدود پنج و ده سانتیمتر داشت که از آهن یا برنج ساخته می شد. وسط بازو برای استحکام بیشتر ضخیمتر بود. تیرچه ای عرضی (العارضة ) از جنس بازو به طول حدود هفتادوپنج سانتیمتر عمود بر طول بازو و به صورت افقی بر آن نصب می شد. زبانة ترازو نیز از جنس بازو و به طول حدود پنجاه سانتیمتر بود که به صورت قائم به وسط بازو متصل بود. حول زبانه ، قابی (الفیارین ) از همان جنس زبانه قرار داشت که از سه طرف زبانه را احاطه می کرد. قسمت پایین آن از طرفین به صورت افقی به موازات تیرچه و بر بالای آن قرار می گرفت و قاب با چند قلاب (المعالیق ) به جایی آویزان می شد. در قسمت پایین قاب و مقابل آن نیز بر روی تیرچه سوراخهای ریزی وجود داشت که نخهایی ابریشمی از آنها می گذشت و در دو طرف گره می خورد و بازو به همراه تیرچه و زبانه و پله ها به وسیلة همین نخها از قاب آویزان بود. ترازو پنج پله داشت که به بازو آویزان می شد و هر کدام نامی داشت ، بدین قرار: پلة هوایی اول (الطرفیة الهوائیة الاولی )، پلة هوایی دوم (الطرفیة الهوائیة الثانیة )، پلة آبی یا پلة حاکم (کفة الماءِ الثالثه ) که به زیر پلة هوایی دوم متصل می شد، پلة مُجَنَّحة و پلة مُنْقَلَة . دو پلة آخر متحرک بود و روی بازو جابجا می شد. ظرف آبی نیز زیر پلة آبی قرار می گرفت . آویزه ای به نام رُمّانة برای افزودن وزنه به نیمة سبک بازو و ایجاد تعادل به بازو آویزان می شد که بر روی آن حرکت می کرد. سطح بالایی بازو مدرّج بود و پس از آنکه ترازو به حالت تعادل درمی آمد، اندازه گیریها مستقیماً از روی این درجه بندیها خوانده می شد (خازنی ، ص 93ـ104، 11). مجموعة بازو و زبانه در موقع ساخت متعادل می شد. هریک از پله ها را به حسب نیاز به بازو می آویختند و قبل از شروع به وزن کردن اجسام ، ترازو را با آویختن رمّانه در طرف سبکتر آن یا با افزودن وزنه هایی در پلة طرف سبکتر، متعادل می کردند، که این کار «تعدیل ترازو» نام داشت (همان ، ص 110؛ رجوع کنید به تصویر).

 


خازنی در ادامه (ص 110ـ111) به توضیح پنج روش مختلف برای وزن کردن اشیا با ترازوی حکمت ، پس از تعدیل ترازو پرداخته است . در روش اول ــ که روش همة ترازوها بود ــ برای سنجش وزن جسم از پله های هوایی سمت راست و چپ استفاده می شد. در روش دوم ، بعد از تعیین وزن جسم در هوا، وزن آن در آب با استفاده از پلة هوایی سمت راست و پلة آبی سمت چپ به دست می آمد. در روش سوم ، با استفاده از مُنقلة واقع در سمت راست و پلة آبی ، وزن هوایی جسم در حالی که در آب فرو رفته بود، به دست می آمد. روش چهارم برای تشخیص دو فلز تشکیل دهندة یک همبسته و با استفاده از دو پلة متحرک و یک پلة آبی ، و پس از به دست آوردن وزن هوایی جسم ، به کار می رفت . روش پنجم نیز روش ترازوی صَرف ــ که در صرافی به کار می رفت ــ نام داشت و وزن کردن با آن به دو صورت انجام می شد: 1) با استفاده از پلة هوایی سمت راست و پلة منقلة آویزان از سمت چپ بازو که به آن «ترکیب صرف » گفته می شد. 2) با استفاده از پلة هوایی سمت راست در حالی که هر دو پلة متحرک به سمت چپ بازو آویزان بود، که به آن «ترکیب قفایی » گفته می شد. در این دو صورت از پلة هوایی سمت چپ و رمّانه برای متعادل ساختن ترازو استفاده می کردند (همان ، ص 111). خازنی روشهای وزن کردن اجسام و محاسبة وزن هوایی و آبی آنها را با این ترازو بتفصیل شرح داده است ( رجوع کنید به همان ، ص 110ـ 115).

به نوشتة خازنی (ص 126)، ترازوی حکمت علاوه بر وزن کردن معمولی اجسام ، برای تشخیص در صد خلوص فلزات و گوهرها و تشخیص عیوبی نظیر وجود حفره های هوا در آنها، تعیین همبستة فلزها، تعیین نوع فلزها و گوهرهای ناشناخته ، و تعیین وزن مخصوص اجسام پس از اندازه گیری وزنهای هوایی و آبی و وزن آبِ هم حجم جسم به کار می رفت . خازنی همچنین هفت مورد از کاربردهای ترازوی حکمت و تفاوت آن را با ترازوهای دیگر بر شمرده از جمله اینکه ضمن وزن کردن فلزها و گوهرها با ترازوی حکمت ، جنس این مواد نیز تعیین می شده ، در حالی که این کار با ترازوهای دیگر عملی نبوده است (ترجمة فارسی ، ص 12ـ13).

ترازوی حکمت ، «جامع » (المیزان الجامع ) نیز نامیده می شد (خازنی ، ص 92) و این نامگذاری به سبب جامعیت آن در انجام دادن کارهایی بود که به گونه ای به وزن کردن اجسام مربوط می شد. پس از آنکه خازنی اینگونه ترازوها را ساخت ، در عالم اسلام ترازوی دیگری که از لحاظ دقت علمی و جامعیت کاربرد با آنها مقایسه شدنی باشد، ساخته نشد. ترازوهای بعدی عموماً ترازوهایی ساده یا قپانهایی بودند که بازرگانان و دیگران از آنها استفاده می کردند. علم اوزان نیز پیشرفت نکرد و منحصر به ارائة دستورهای ساخت ترازوهای ساده شد ( زندگینامة علمی دانشوران ، ج 7، ص 337).

ترازوی حکمت از دقت و جامعیتی بسیار زیاد و به تعبیری «خارق العاده » برخوردار بود ( > دایرة المعارف تاریخ علوم عربی < ، ج 2، ص 637) و این دقت به عوامل متعددی بستگی داشت . به نوشتة خازنی (ص 4ـ5) اگر سازندة ترازو چیره دست و ماهر باشد، ترازو با دقت محاسبة یک حبه ( 68 1 مثقال ) در مجموعِ هزار مثقال عمل خواهد کرد. بر این اساس ، ترازوی حکمت از دقتی برابر با 75 سانتیگرم در 5ر4 کیلوگرم ، یا به عبارت دیگر، دقت یک به شصت هزار برخوردار بود ( د. اسلام ، ج 7، ص 198). مقایسه بین نمونه هایی از وزن مخصوص چند مادّه که خازنی به آنها دست یافت ، با مقادیری که بعد از وی و بویژه بر اثر پژوهش دانشمندان اروپایی به دست آمد، دقت ترازوی حکمت و وسواس علمی به کاربَرَندگان آن را نشان می دهد. مییلی (ص 222) جدولی برای مقایسة تعدادی از این اوزان تنظیم کرده است . این دقت ترازوی حکمت ، بویژه نتیجة طراحی و ساخت دقیق آن بوده است ، از جمله طول بلند اجزای آن بویژه بازو، ترازو را در برابر حرکتها و انحرافات کوچک نیز حساس می کرد. اگر به سبب وزن سنگین مجموعة بازو و زبانه ، قرار می شد که این بخش از ترازو به وسیلة یاتاقان و پایه ثابت شود، اصطکاک بسیاری به وجودمی آمد که از دقت ترازو می کاست . برای جلوگیری از این اصطکاک ، این مجموعه با رشته نخهای ابریشمی به قاب ترازو آویخته ، و خود قاب نیز به جایی آویزان می شد و به این ترتیب ، اصطکاک تقریباً از بین می رفت . این تعلیق مضاعف ، ترازو را در برابر نوسانات بسیار کوچک نیز حساس می کرد. دقت فراوانی می شد که مرکز تعلیق مجموعة بازو و زبانه بر مرکز ثقل آن منطبق باشد و این عمل نیز تأثیر بسیاری بر دقت ترازو داشت . خازنی در چند جای مختلف از میزان الحکمة (مثلاً ص 105ـ106) به نکاتی اشاره کرده است که رعایت آنها در ساخت ترازو موجب دقیق شدن ترازو می گردد. همچنین هنگام بحث در بارة ثقل اجسام ، به طور مفصّل به بررسی انطباق مرکز ثقل و مرکز تعلیق اجسام پرداخته و حالتهای مختلف انحراف این دو را نسبت به یکدیگر و تأثیر آن را در تعادل ترازو شرح داده و چگونگی آزمایش تعادل ایستاییِ مجموعة بازو و زبانه را نیز توضیح داده است (همان ، ص 96ـ100).

دقت در چگونگی کار با ترازو نیز تأثیر بسزایی در دقت عمل وزن کردن اجسام داشته و توضیحاتی که خازنی در بخشهای مختلف (مثلاً ص 92، 113) در بارة کار با ترازوی حکمت داده ، نشان دهندة این امر است . او به تأثیر ترکیبهای مختلف محلول در آب و نیز تأثیر درجة حرارت بر وزن مخصوص آب و درنتیجه به تأثیر آن در به دست آوردن وزن مخصوص اجسام توجه داشته است . به همین علت بارها (همانجاها) تأکید کرده است که برای وزن کردن اجسام باید از آب یک منبع خاص استفاده کرد و شرایط هوایی معتدل به دور از سرما و گرمای شدید را هنگام وزن کردن اجسام در نظر داشت .

نکتة دیگری که خازنی برای درستی وزن کردن اجسام با ترازوی حکمت بر آن تأکید کرده (ص 111، 116ـ117)، دقت در این است که در جسم ، حفره ای که آب به آن نرسد، وجود نداشته باشد، وگرنه وزن آبی آن درست محاسبه نخواهد شد. وزن کننده باید دقت کند که وقتی جسمی را در آب فرو می برد، آب به همة اجزای آن برسد (همانجاها). برای حصول اطمینان از یکنواخت بودن مواد مورد آزمایش ، فلزات چکش کاری می شدند و سنگهای قیمتی را در آتش می نهادند تا حفره های داخلی آنها نمایان شوند آنگاه با ایجاد سوراخ راهی به حفره ایجاد می شد تا هوا و خاک از آن خارج شود و موقع وزن کردن ، آبْ حفره ها را نیز پُرکند(همان ،ترجمة فارسی ،ص 69). فلزات را قبل از وزن کردن ، تخلیص و از کیفیت آنها اطمینان حاصل می نمودند. تخلیص بعضی از مواد مانند آهن با روشهای پیچیدة ریخته گری میسر بود که خازنی (ص 56 ـ57) شرح آن را به نقل از ابوریحان بیرونی آورده است .

اگر چه ترازوها بیشتر برای وزن کردن اجسام به کار می رفتند، کاربردهای دیگری نیز داشتند، از جمله نوعی ترازو برای اندازه گیری زمان طراحی و ساخته شده بود که میزان الساعات نامیده می شد ( رجوع کنید به ساعت*). دسته ای از ترازوها نیز برای تنظیم خودکار دستگاههای مکانیکی (اسباب الحیل )، از جمله ظرفهایی که براساس خواص سیالات عمل می کردند، طراحی و ساخته می شدند. از جملة این ظروف ، می توان از انواع ساعتهای آبی ، ظروف شربت خوری و تشتهای خون گیری نام برد که در آثار جزری (ص 327ـ331) و بنوموسی (ص 163ـ169) به آنها اشاره شده است .

در ساخت و استفاده از ترازوها، تقلبهایی نیز می شد. بازوی یکی از انواع ترازوهای تقلبی یک نی توخالی بود که داخل آن مقداری جیوه می ریختند. با اندکی کج کردن بازو، جیوه به حرکت در می آمد و در طرف وزنه ها یا مواد داخل پله قرار می گرفت و به این ترتیب یکی از پله ها به دلخواه ، سنگینتر از مقدار واقعی اش نشان داده می شد. در ترازوی تقلبی دیگری که زبانه ای آهنی داشت ، وزن کننده با استفاده از آهنربا به دلخواه زبانة راست یا چپ را پایین می برد ( د. اسلام ، ج 7، ص 198). وجود آیات گوناگون در قرآن که امر به وزن کردن با ترازوی درست یا «قسطاس مستقیم » (اسراء: 35؛ شعراء: 182) یا رعایت عدالت در پیمانه و میزان (انعام : 152؛ اعراف : 85؛ هود: 84 ـ 85) می کند، دلیل بر وجود تقلب در وزن کردن و ترازو در آن روزگار است .

منابع : علاوه بر قرآن و کتاب مقدّس . عهد عتیق ؛ ابن ابی اصیبعه ، عیون الانباء فی طبقات الاطباء ، چاپ نزار رضا، بیروت ] 1965 [ ؛ ابوریحان بیرونی ، کتاب التفهیم لاوائل صناعة التنجیم ، چاپ جلال الدین همائی ، تهران 1362 ش ؛ بنوموسی ، کتاب الحیل ، چاپ احمدیوسف حسن ، حلب 1981؛ میرعثمان علی خان بهادر، فهرست مشروح بعض کتب نفیسه قلمیه مخزونة کتب خانة آصفیه سرکارعالی ، حیدرآباد دکن 1357؛ علی بن زید بیهقی ، تتمة صِوان الحکمة ، لاهور 1351؛ ابی العزّبن اسماعیل جزری ، الجامع بین العلم و العمل النافع فی صناعة الحیل ، چاپ احمدیوسف حسن ، حلب 1979؛ عبدالرحمان خازنی ، کتاب میزان الحکمة ، حیدرآباد دکن 1359؛ همان ، ترجمة فارسی ، چاپ مدرس رضوی ، تهران 1346 ش ؛ عمربن ابراهیم خیام ، رسالة فی الاحتیال لمعرفة مقداری الذهب و الفضّة فی جسم مرکّب منهما ، در دانشنامة خیامی : مجموعة رسائل علمی ، فلسفی و ادبی عمربن ابراهیم خیامی ، چاپ رحیم رضازاده ملک ، تهران : علم و هنر، 1377 ش ؛ موریس دوما، تاریخ صنعت و اختراع ، ترجمة عبداللّه ارگانی ، تهران 1378 ش ؛ محمدبن محمود شهرزوری ، نزهة الارواح و روضة الافراح فی تاریخ الحکماء و الفلاسفة ، چاپ خورشید احمد، حیدرآباد دکن 1396/ 1976؛ احمدبن مصطفی طاشکوپری زاده ، مفتاح السعادة و مصباح السیادة ، بیروت 1405/ 1985؛ محمدعزت عمر، فهرس المخطوطات المصورة ( ملحق )، حلب 1406/ 1986؛ حسن فقیه عبداللهی ، «تأملی دیگر در رسالة فی الاحتیال لمعرفة مقداری الذهب و الفضّة فی جسم مرکب منهما از حکیم عمر خیام »، میراث جاویدان ، سال 4، ش 3 و 4 (پاییز و زمستان 1375)؛ ابوالقاسم قربانی ، تحقیقی در آثار ریاضی ابوریحان بیرونی : تحریری نوین از بیرونی نامه ، تهران 1374 ش ؛ محمودبن مسعود قطب الدین شیرازی ، درة التاج ، بخش 1، چاپ محمد مشکوة ، تهران 1369 ش ؛ علی بن یوسف قفطی ، تاریخ الحکماء و هو مختصر الزوزنی المسمی بالمنتخبات الملتقطات من کتاب اخبار العلماء باخبار الحکماء ، چاپ لیپرت ، لایپزیگ 1903؛ مقدسی ؛ دیوید نیل مکنزی ، فرهنگ کوچک زبان پهلوی ، ترجمة مهشید میرفخرایی ، تهران 1373ش ؛ آلدو مییلی ، علوم اسلامی و نقش آن در تحولات علمی جهان ، ترجمة محمدرضا شجاع رضوی و اسداللّه علوی ، مشهد 1371ش ؛

W. Ahlwardt, Handschriften - Verzeichnisse Kخniglichen Bibliothek zu Berlin: Verzeichniss der arabischen Handschriften , vol. 5, Berlin 1893; Heinrich Bauerreiss, Zur Geschichte des spezifischen Gewichtes im Altertum und Mittelalter , doctoral thesis, hohen philosophischen Fakultجt, Friedrich-Alexanders-Universitجt Erlangen, Erlangen 1914; Hartwig Derenbourg, Les manuscrits arabes de l'Escurial , vol. 2, fascs. 2-3, Paris 1941; Dictionary of scientific biography, ed. Charles Coulston Gillispie, New York 1981, s.v. " A l-Kha ¦ zin ¦ â , Abu'l-Fath ¤ Ü Abd A l-Rah ¤ ma ¦ n" (by Robert E. Hall); EI 2 , s.v. " A l-M ¦ â za ¦ n. 1: Balances" (by E. Wiedemann); Encyclopedia of the history of Arabic science , ed. Roshdi Rashed, London: Routledge 1996, s.v. "Statics" (by Mariam Rozhanskaya and I. S. Levinova); The New Encyclopaedia Britannica , Chicago 1985, Micropaedia ; Henrik Samuel Nyberg, Hilfsbuch des Pehlevi II , Uppsala 1931; Wilhelm Pertsch, Die arabischen Handschriften der Herzoglichen Bibliothek zu Gotha , vol. 2, Gotha 1880; Fuat Sezgin, Geschichte des arabischen schrifttums , vol. 5: Mathematik bis ca. 430H. , Leiden 1974; Eilhard Wiedmann, Aufsجtze zur arabischen Wissenschftsgeschichte , ed. Wolfdietrich Fischer: "Beitrجge zur Geschichte der Naturwissenchaften. VIII ", Hildesheim 1970.

/ محمدجواد ناطق و فرید قاسملو /

براي خريد انواع ترازو به سايت پيشرو كالا مراجعه فرماييد.

+ نوشته شده در  شنبه پنجم شهریور 1390ساعت 19:43  توسط حامد سيديان | 

 

با ثبت مقادیر فشار خون و در نظر داشتن انجام این عمل از جمله زمان اندازه گیری و شرایط زندگی روزمره می توان روند نوسانات فشار خون خود را درک کرده که به حفظ سلامتی شما کمک خواهد نمود.بعلاوه ثبت مقادیر فشار خون برای تشخیص پزشک شما بسیار سودمند است.

کار با فشارسنج های دیجیتال بسیار راحت تر از فشارسنج های دستی است.ولی برای بسیاری از مردم میزان دقت فشارسنج های دیجیتال بازویی و مچی سئوال بر انگیز است.

در این مورد باید گفت که پارامترهایی وجود دارد که در کارکردن با فشارسنج های دیجیتال باید رعایت شود .اگر این پارامتر ها رعایت شود مطمئن باشید عدد نمایش داده شده توسط دستگاه فشار سنج مچی دیجیتال با کمترین خطا خواهد بود.در ذیل به این موارد اشاره می شود.

۱)اکثر فشارسنج ها دارای راهنما و کاتالوگ فارسی می باشندقبل از استفاده حتما راهنمای استفاده از دستگاه را کاملا مطالعه کنید.

۲)در صورت ضعیف شدن باتری ها حتما آنها را تعویض کنید.

www.pishrokala.com

۳)حداقل تا ۲۰ دقیقه قبل از اندازه گیری فشار خون فعالیت بدنی سنگین نباید داشته باشید. ندوید. نوشیدنی ننوشید. دخانیات نیز مصرف نکنید.

 

۴)هنگام اندازه گیری فشار خون حتما  روی صندلی یا یک مبل راحت بشینید. و بصورت ایستاده یا خوابیده اقدام به گرفتن فشار خون نکنید.

 

۵)برای کار با فشارسنج های مچی ابتدا نشسته و سپس آرنج را روی میز گذاشته و دست را با زاویه ۳۰ درجه خم می کنید بطوری که مچ تقریبا رو به روی قلب قرار بگیرد.(بهتر است از دست چپ برای گرفتن فشار خون استفاده شود)محل مناسب برای بستن فشارسنج مچی یک سانتیمتری مچ دست است(حدود یک انگشت فاصله )

www.pishrokala.com

www.pishrokala.com

 

 

www.pishrokala.com

 www.pishrokala.com

۶)هنگامی که دستگاه در حال کمپرس باد است انگشتان ناخودآگاه به داخل جمع می شوند و مچ بسته می شود .مقاومت نکنید و اجازه دهید مچ بسته شود.

۷)دست را کاملا ثابت نگه داشته و از حرکت دادن آن خود داری کنید.

۸)بین هر دفعه اندازه گیری فشار خون باید ۲۰ دقیقه فاصله باشد حتی اگر با دست چپ خود اندازه گیری کردید برای اینکه با دست راست فشار خون بگیرید نیز باید ۲۰ دقیقه زمان سپری شود تا رگها به شکل اولیه خود باز گردند

فیلم نحوه کار فشارسنج های بازویی دیجیتال در صفحه اصلی وبلاگ (ستون سمت چپ) موجود است.برای یادگیری بهتر دیدن این فیلم که متعلق به کمپانی بیورر است توصیه می شود.

+ نوشته شده در  جمعه سی و یکم تیر 1390ساعت 5:6  توسط حامد سيديان | 
معمولا در فصل پاييز و زمستان خشكي پوست سراغ ما مي آيد.علت اين امر اين است كه به غلت استفاده از لوازم گرما زا در منازل و محيط كاررطوبت محيط كاهش مي يابد.بخاري شوفاژ و شومينه باعث كاهش رطوبت مطلوب محيط مي شود كه عوارضي چون خشكي پوست،پوسته پوسته شدن پوست،خارش پوست و چشم،ترك خوردن لب ها و....مي شود اين عوارض در كودكان و نوزادان به علت حساس بودن پوستشان نمود بيشتري مي يابد.براي جلوگيري از اين عوارض پزشكان و متخصصان استفاده از دستگاه بخور سرد را توصيه مي كنند.بخور سرد در ضمن تامين رطوبت محيط باعث افزايش دماي محيط نمي شود.از دم كردن هوا اتاق جلوگيري مي كند همچنين براي پيشگيري از سرما خوردگي و انواع آلرژي بسيار موثر است و به بهبود هر چه سريعترسرما خوردگي كمك مي كند.تكنولوژي اولتراسونيك اين دستگاه ها با يونيزه كردن مولكول هاي آب و پخش آن در فضا باعث كاهش ذرات معلق و آلاينده ها مي شود وهواي تنفسي شما را تلطيف مي كندو از خشكي و ترك برداشتن پوست و خارش چشم جلوگيري مي نمايد.

پوست

+ نوشته شده در  جمعه سی و یکم تیر 1390ساعت 4:44  توسط حامد سيديان | 
 
صفحه نخست
پست الکترونیک
آرشیو
عناوین مطالب وبلاگ
درباره وبلاگ
فروشگاه اينترنتي پيشرو كالا نيز با ارائه انواع لوازم وتجهيزات پزشكي از معتبرترين برندهاي روز دنيا در خدمت هموطنان عزيز است.
با خريد پستي از پيشرو كالا در هر نقطه از كشور كه باشيد محصول خريداري شده ظرف 3تا 5 روز كاري به دست شما مي رسد و پس از تحويل گرفتن كالا و اطمينان از صحت آن وجه را به مامور اداره پست مي پردازيد.پيشرو كالا با پشتيباني واقعي و پاسخگو جاي هيچگونه نگراني براي شما خريداران محترم نمي گذارد.بزرگترين تبليغات ما مشتريان ما هستند،اين فقط يك شعار نيست بلكه اعتقاد قلبي ماست.
تلفن تماس:02188705628
آدرس سايت:www.pishrokala.com

نوشته های پیشین
هفته چهارم خرداد 1391
هفته اوّل خرداد 1391
هفته اوّل دی 1390
هفته اوّل مهر 1390
هفته چهارم شهریور 1390
هفته اوّل شهریور 1390
هفته چهارم تیر 1390
هفته اوّل تیر 1390
هفته چهارم خرداد 1390
هفته سوم اردیبهشت 1390
هفته دوم اردیبهشت 1390
هفته چهارم فروردین 1390
هفته سوم فروردین 1390
هفته اوّل فروردین 1390
هفته چهارم اسفند 1389
هفته سوم اسفند 1389
آرشیو موضوعی
صفحه نمايش محصولات
راهنمای تصویری گرفتن فشارخون
لوازم مادر و نوزاد
انواع دستگاه بخور(رطوبت ساز)
با پشه های سمج چه بکنیم؟
مقالات پزشکی و سلامت
نحوه استفاده از دستگاه تست قندخون و انواع دیابت
انواع ترازوی های گرمی با دقت یک دهم و یک صدم گرم
فشارسنج های دیجیتال بیورر اصل آلمان
درباره ما
پیوندها
ايندكس آگهي
فروشگاه اينترنتي پيشرو كالا
بي واسطه ها
پيشرو كالا
سايت اداره كل تجهيزات پزشكي ايران
بورس تجهيزات پزشكي تهران
آپارات فيلم
 

 RSS

POWERED BY
BLOGFA.COM





Powered by WebGozar

آپارات فيلم - نگاهي متفاوت به دنياي سينما داغ کن - کلوب دات کام -